Een kind leert eerst stappen voordat het kan lopen, en stappen zetten gebeurt pas na het leren spreken. Zo is het ook met duurzaam ondernemen. Voordat bedrijven de vruchten kunnen plukken van een effectief ESG-beleid, is het essentieel om een gemeenschappelijke taal te ontwikkelen. Waarom? Omdat woorden verschillende betekenissen kunnen hebben voor verschillende mensen: een algemeen begrip zoals ‘duurzaamheid’ betekent voor de een winst, terwijl het voor de ander draait om productlevenscycli. Het gebrek aan helderheid kan de impact van ESG-inspanningen verminderen. Tijd dus om de abstractie voorbij te gaan en een gemeenschappelijke taal te smeden.

DE ABSTRACTIE VOORBIJ

Om concreet rond duurzaamheid te werken, moet het begrip ‘duurzaamheid’ een specifieke invulling krijgen. Het gebruik van de juiste termen, afgestemd op de context en doelstellingen, transformeert ESG van een abstracte term tot een tastbaar instrument voor positieve verandering. Een gemeenschappelijke taal bevordert duidelijke communicatie en leidt tot betere afspraken en specifieke resultaten.

ESG-DATA: VERZAMELEN EN ORDENEN

Het proces naar een gemeenschappelijke taal begint bij het verzamelen en ordenen van ESG-data, het liefst in een overzichtelijke longlist. Er zijn 3 manieren om zo’n longlist te formuleren:

  1. Een rondvraag bij medewerkers

Dit kan georganiseerd worden op verschillende manieren, bijvoorbeeld via een enquête of intranetplatform waarop de ideeën gepost kunnen worden. Een bijkomend voordeel van het erbij betrekken van alle medewerkers is dat het draagvlak groter zal zijn bij de uitvoering. Mensen kunnen elkaar aansteken en enthousiasmeren en zo zullen projecten makkelijker ambassadeurs en vrijwilligers vinden voor de uitvoering ervan.

  1. Bestuursorganen

Bestuursorganen kunnen uiteraard ook thema’s aanreiken aan het uitvoerend management.

  1. Gefaciliteerde workshops

In deze workshops discussiëren verschillende groepen deelnemers over mogelijke ESG-thema’s op basis van input die een (interne of externe) expert heeft voorbereid. Dit kan zowel met het bestuur en het uitvoerend management, als met groepen van medewerkers.

Enkele voorbeelden van mogelijke thema’s per domein om de longlist te illustreren:

HET VOORDEEL VAN WORKSHOPS

Workshops zijn niet alleen een efficiënte manier om de ESG-kennis van leken snel te verhogen, maar dragen ook bij aan de betrokkenheid bij ESG-doelstellingen. Door iedereen eerst hun prioriteiten te laten bepalen en vervolgens in discussie te gaan, komen zoveel mogelijk relevante thema’s op tafel. De meerwaarde van workshops ligt niet alleen in kennisverhoging, maar ook in het vergroten van de betrokkenheid. Marktanalyse, onderzoek naar ESG-stand van zaken bij concurrenten en informatie via sectorverenigingen of consultants kunnen het werk van workshops verder onderbouwen.

WIL JE MEER LEZEN OVER WINST IN DUURZAAMHEID? BESTEL HIER DE ESG-GIDS VAN KARINE VANDENBERGHE



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

© Karine Vandenberghe | Privacy Policy