In 2015 introduceerde de Europese Unie het concept van dubbele materialiteit in het Corporate Sustainability Reporting Directive. Die benadering is nu ook een kerncomponent van ESG en ESG-rapportage. Maar wat houdt dit precies in? En waarom is het zo belangrijk voor bedrijven? Wij geven je een korte uitleg.
Wat betekent dubbele materialiteit?
Het idee van dubbele materialiteit gaat verder dan alleen de financiële belangen van een organisatie, het omvat ook de impact op de samenleving en het milieu. Bij enkele materialiteit ligt de nadruk op de belangen van de organisatie, meestal uitgedrukt in financiële kerncijfers, en daarom ook wel bekend als financiële materialiteit.
Anderzijds zijn er de ecologische, sociale en maatschappelijke belangen die een beïnvloed worden door de organisatie. Deze laatste wordt soms ook de ‘impactmaterialiteit’ genoemd en wordt uitgedrukt in de niet-financiële cijfers.
De dubbele materialiteit impliceert dat het niet alleen gaat om de impact van de omgeving op het bedrijf (het financiële plaatje), maar ook om de impact van het bedrijf op de omgeving (het ESG-verhaal).
Een concreet voorbeeld: energie
Laten we een specifiek voorbeeld nemen: energieverbruik. Het verlagen van het energieverbruik heeft twee dimensies. Enerzijds is er de enkele materialiteit, ofwel de financiële materialiteit, gericht op de kostenbesparing voor energie. Anderzijds hebben we de impactmaterialiteit, die de vermindering van CO2-uitstoot weergeeft.
De lagere energiekosten (financiële materialiteit) en de verminderde CO2-uitstoot (impactmaterialiteit) vormen samen de dubbele materialiteit. Dit betekent dat bedrijven moeten nadenken over zowel de invloed van externe factoren op hun prestaties als de invloed van hun eigen activiteiten op het milieu en de samenleving.
Waarom is dubbele materialiteit belangrijk voor mijn bedrijf?
In (verplichte) rapportages impliceert materialiteit dat alleen de juiste en relevante zaken worden belicht. Wat als niet-materieel wordt beschouwd, is simpelweg niet van groot belang en zou geen aandacht moeten afleiden van meer fundamentele onderwerpen. Het is belangrijk om zowel financiële als impactmaterialiteit te dienen. Als de financiële belangen van een onderneming worden bedreigd, ontbreekt vaak de motivatie om actie te ondernemen. Maar ook een bedrijf dat de belangen van de planeet of de samenleving schaadt, zal niet lang standhouden.