Duurzaamheid staat tegenwoordig centraal in de bedrijfsvoering, en het formuleren van een doordachte duurzaamheidsmissie is de eerste stap op weg naar een veerkrachtige toekomst. Deze missie fungeert als een kompas dat de koers bepaalt op de ESG-reis van elke organisatie.

Hieronder helpen we je in 6 stappen op weg naar je eigen duurzaamheidsmissie.

STAP 1: VERANKERING IN DE PURPOSE

Een duurzaamheidsmissie begint bij de kern van de organisatie, de reason for existence. Bedenk hoe ESG naadloos kan aansluiten bij de purpose van je bedrijf. Het is de verweving van duurzaamheid met de bedrijfspurpose die de missie een duurzaam karakter geeft en de basis legt voor een langdurige betrokkenheid.

STAP 2: IDENTIFICEER BELANGRIJKE ESG-ISSUES

Een doordachte missie richt zich op relevante ESG-kwesties. Onderzoek de voordelen voor jouw organisatie en bekijk welke impact je bedrijf zowel positief als negatief kan hebben op mens en milieu.

STAP 3: VOER EEN CONCURRENTIEANALYSE UIT

Bestudeer welke aandacht de verschillende aspecten van ESG bij de concurrent krijgen. Worden sommige issues eerder belicht en andere op de achtergrond gehouden? Houd rekening met de inspanningen van concurrenten en overweeg hoe je je met ESG kunt onderscheiden.

STAP 4: BEPAAL DE INVLOED OP JE BUSINESSMODEL

Duurzaamheid moet geen afzonderlijk hoofdstuk in je bedrijfsboek zijn, maar eerder de rode draad die het verhaal verbindt. Overweeg aanpassingen aan het businessmodel en bedenk welke veranderingen nodig zijn op korte en lange termijn. Bekijk welke invloed ESG nu heeft op de strategie, het operating model, het score dashboard, de vergoedingen en verplichte rapporteringen. Wat zou idealiter de invloed van ESG moeten zijn op deze onderdelen?

STAP 5: FORMULEER DE DUURZAAMHEIDSMISSIE

Na deze stappen, kan je een ESG-missie formuleren in ongeveer tweehonderd woorden. Laat voorlopige versies circuleren bij bepaalde stakeholders, zoals aandeelhouders, werknemers of bepaalde klanten, om meerdere inzichten te krijgen alvorens de missie definitief vast te leggen.

Hier een (fictief) voorbeeld van een duurzaamheidsmissie: “Bedrijf X wil duurzaamheid bevorderen door het toepassen van een productieproces dat zoveel mogelijk afval voorkomt en het gebruik van schaarse grondstoffen zoveel mogelijk vermijdt. Bedrijf X vindt mensen belangrijk en wil het welzijn van haar werknemers en haar toeleveranciers bevorderen. Bedrijf X zal open en transparant met haar stakeholders communiceren over de vorderingen en uitdagingen op het vlak van duurzaamheid.”

STAP 6: BETREK HET BESTUUR EN UITVOEREND MANAGEMENT

Wanneer er een definitieve missie is geformuleerd, is het tijd om over te gaan naar verdere implementatie. Een sterke missie vereist betrokkenheid op alle niveaus. Nu is het tijd om verantwoordelijkheden toe te wijzen en de middelen te bepalen. Stel een projectgroep samen, ga na welk budget kan worden vrijgemaakt en wijs een budgetverantwoordelijke aan.

ESG is een gedeelde verantwoordelijkheid die de gehele organisatie doordringt. Het vaststellen van een duurzaamheidsmissie is het kompas dat de richting bepaalt voor een ESG-reis met een positieve impact. Ga de uitdaging aan en maak van je duurzaamheidsmissie de drijvende kracht achter een welvarende en duurzame toekomst.

WIL JE MEER LEZEN OVER WINST IN DUURZAAMHEID? BESTEL HIER DE ESG-GIDS VAN KARINE VANDENBERGHE



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

© Karine Vandenberghe | Privacy Policy