Je bedrijf ESG-vriendelijk maken, kun je doen aan de hand van verschillende bouwstenen. De circulaire economie is zo één van die bouwstenen die je kan helpen je bedrijf meer te laten aansluiten bij het environmental aspect.

De circulaire economie heeft de afgelopen jaren een enorme boost gekregen. Toch is het niet alleen een modewoord, maar een strategische benadering die bedrijven ondersteunt om efficiënter met grondstoffen om te gaan, afval te verminderen en een positieve impact op het milieu te realiseren. Dit model, gebaseerd op afvalminimalisatie, biedt niet alleen ecologische voordelen maar kan ook leiden tot kostenefficiëntie en een verbeterde concurrentiepositie.

In dit artikel delen we praktische tips om ook jouw bedrijf meer circulair te maken.

1 Laat je inspireren door de natuur

Biomimicry is een wetenschap waarbij principes uit de natuur worden toegepast om nieuwe ideeën te ontwikkelen. Zo zijn zonnepanelen geïnspireerd op fotosynthese, en worden in de bouwsector termietennesten bestudeerd voor natuurlijke ventilatie als alternatief voor energieverslindende airconditioning. De natuur kent geen opgestapeld afval; alles wordt hergebruikt. Misschien kun je het principe ook wel toepassen op de producten van jouw bedrijf.

2 Voer duurzaamheidsanalyses uit

Voeg duurzaamheidsanalyses toe aan de gebruikelijke kosten-batenanalyses en marktanalyses tijdens de ontwerp- en ontwikkelingsfase. Impactanalyses, materiaalflowanalyses en levenscyclusanalyses zijn belangrijk om circulaire producten te ontwikkelen en kunnen ook worden toegepast op bestaande producten.

3 Stel SMART-doelstellingen op

Duurzaamheid moet niet vaag blijven. Maak het concreet door SMART-doelstellingen (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdsgebonden) te formuleren voor circulariteit. Of het nu gaat om het verminderen van afval, het verhogen van hergebruik, of het minimaliseren van ecologische impact, heldere doelen bieden richting en mogelijkheden voor meetbare verbeteringen. Als er geen SMART-doelstellingen zijn, is het onwaarschijnlijk dat de duurzaamheidsvereisten gehaald zullen worden omdat de factoren die wel goed gemeten worden, voorrang zullen krijgen op factoren die niet of niet goed gemeten worden.

4 Betrek milieuaspecten in de designfase

In de levenscyclus van een product is de designfase cruciaal voor duurzaamheid. Hier legt men de basis voor het productportfolio, in samenwerking met marketing voor een sterke marktpositie en een gebalanceerd klantenaanbod. De keuzes in design bepalen het materiaalgebruik, de middelen, en daarmee afvalstromen, evenals de productiemethode. Omdat latere aanpassingen kostelijk zijn, is het van groot belang om de milieuaspecten al te overwegen tijdens de eerste fase – de designfase.

5 Stel teams aan

Meer circulaire producten maken, is een strategische keuze en vraagt dus om een duidelijk transitieplan. Dat kan er zo uit zien:

  • Stel een stuurgroep aan (maandelijks overleg)
  • Stel een projectgroep samen (wekelijks overleg)
  • Leg de ambitie, scope en doelstellingen (stuurgroep met projectteam)
  • Bepaal de beschikbare middelen, resources en mensen
  • Kies een projecttitel, inclusief een icoon en eigen stijlkenmerken (projectgroep)
  • Stel een stappenplan op en laat het goedkeuren
  • Bepaal acties en voer ze uit
  • Volg de acties op
  • Communiceer
6 Pas verschillende technieken toe

Er bestaan heel wat technieken om te evolueren naar meer circulariteit. Recupereren, recycleren, herbestemmen, renoveren, herstellen, hermoduleren, hergebruiken, verminderen en weigeren zijn allemaal benaderingen die bedrijven kunnen toepassen, afhankelijk van hun specifieke behoeften en context. De verschillende technieken kunnen ook gecombineerd worden voor een meer omvattende aanpak.

7 Integreer belangen en expertise

Integreer de input van duurzaamheidsexperts met ingenieurs, marketeers en financiële experts zodat het een gezamenlijke inspanning wordt om de duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken. Zorg ervoor dat de kennis niet beperkt blijft tot de specialisten, maar gedeeld en geïntegreerd wordt binnen het gehele team.

WIL JE MEER LEZEN OVER WINST IN DUURZAAMHEID? BESTEL HIER DE ESG-GIDS VAN KARINE VANDENBERGHE



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

© Karine Vandenberghe | Privacy Policy