Soms klinkt het beter in het Engels: ‘The purpose of governance is the governance of purpose.’ Uiteraard zijn elke organisatie en situatie uniek. Toch zijn een aantal essentiële elementen nodig om te kunnen spreken van goed bestuur. Deze 6 elementen zijn:

1. Delegatie van bevoegdheden

Hoe groter de organisatie, hoe meer het beleid en de beslissingsbevoegdheden geprofessionaliseerd dienen te worden. Een internationaal beursgenoteerd bedrijf met tweehonderdduizend werknemers zal een grotere delegatie van bevoegdheden kennen dan een klein lokaal bedrijf met vijf werknemers. Maar in alle situaties en omstandigheden kan het nodig zijn om de minimale wettelijke bepalingen aan te vullen met interne charters, reglementen en overeenkomsten om goed bestuur te ondersteunen.

2. Verantwoordelijkheid opnemen en verantwoording afleggen

Dit element is het directe gevolg en de concretisering van het vorige element. Er moet vertrouwen zijn dat de personen aan wie bevoegdheden gedelegeerd worden, de verantwoordelijkheid goed zullen opnemen en hierover verantwoording kunnen afleggen. Dit geldt niet alleen voor bestuurders en commissarissen, maar net zo goed voor het management. 

3. Checks and balances

Machtsdeling is een noodzakelijke voorwaarde voor goed bestuur. Op elk niveau moeten er checks and balances worden ingebouwd om de kwaliteit van de beslissingen en de controle op de operationele uitvoering te waarborgen. 

4. Objectieve besluitvorming

De kwaliteit van de besluitvorming hangt niet alleen af van de checks and balances, maar ook van de mensen rond de tafel. Hun individuele expertise, ervaringen en belangen kunnen leiden tot een betere besluitvorming. De diversiteit van meningen is ook van belang. Als die te groot is, wordt het moeilijk om consensus te vinden, of kunnen sommige deelnemers aan het debat zich niet in de genomen beslissing vinden. Bij een te geringe diversiteit van meningen, kan er een blindheid optreden voor belangen die niet aan de tafel vertegenwoordigd zijn maar wel in de uitvoering van de beslissing een rol spelen.

5. Transparantie

Mensen reageren anders als ze weten dat ze kritisch opgevolgd worden en als ze geëvalueerd worden. Transparante communicatie ondersteunt het vertrouwen in een organisatie en bevordert de goede relatie met belangrijke stakeholders.

6. Verantwoord ondernemen

Organisaties dienen verantwoordelijkheid op te nemen voor hun impact op de wereld en voor de manier waarop hun mensen functioneren, naast het nastreven van financiële resultaten. Dit element van goed bestuur gaat over de dubbele materialiteit.

WIL JE MEER LEZEN OVER WINST IN DUURZAAMHEID? BESTEL HIER DE ESG-GIDS VAN KARINE VANDENBERGHE 



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

© Karine Vandenberghe | Privacy Policy